2022-09-22 11:00 - 13:00

  IFA: 210

"Polityka społecznościowa" - jak debata publiczna została zawłaszczona przez social media

Moderator/rzy:

dr hab. Dariusz Skrzypiński, prof. UWr
Uniwersytet Wrocławski

Dyrektor Instytutu Politologii UWr, naukowo zajmuje się transformacją polskiego systemu politycznego, zarządzaniem kampanią wyborczą, grupami interesu

Panel otwarty

To, że media społecznościowe stały się integralnym elementem komunikacji politycznej, jest faktem. Świat cyfrowy i specyfika social mediów w naturalny sposób połączyły się ze światem polityki, gdzie panuje dziś komunikacja, spór oraz przekonywanie wyborców do swoich racji. 

W związku z ciągłą profesjonalizacją mediów społecznościowych oraz pogłębiającym się sporem politycznym, charakteryzującym się zaostrzeniem języka, paneliście powinni odpowiedzieć na zasadnicze pytania:

- jak zmienia się na przestrzeni lat komunikacja polityczna, za pośrednictwem mediów społecznościowych?

- czy media społecznościowe przyczyniły się do zaostrzenia języka politycznego?

- w jaki sposób są dziś wykorzystywane social media w debacie politycznej przez polityków?

- czy social media są dziś podstawowym elementem budowania marki osobistej polityków? 

Referaty:

dr Jakub Żurawski
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Społecznościowe platformy wyborcze kandydatów w kampanii prezydenckiej w 2020 r. w obliczu pierwszej fali pandemii. Covid-19 jako czynnik interweniujący w komunikację wyborczą kandydatów

opis

Wystąpienie stanowić będzie syntetyczne omówienie wyników badań nad twitterowymi kampaniami kandydatów w polskich wyborach prezydenckich w 2020 r., pod kątem obecności w przekazach kampanijnych treści dotyczących pandemii covid-19. Poczyniono bowiem założenie (uzasadnione dotychczasowymi wynikami badań nad mediami społecznościowymi w polityce, specyfiką serwisu, jak i koncepcjami marketingu politycznego oraz ustanawiania agendy), że funkcjonujące w okresie kampanii wyborczej twitterowe profile kandydatów reprezentatywnie ukazują zawartość i intensywność ich komunikacji wyborczej. Stanowią one przestrzeń codziennego relacjonowania przez polityków (ich sztaby) swoich kampanii, w tym eksponowania ważnych dla nich tematów dotyczących warunków rywalizacji i prezentowanych ofert. Interesujące było zarówno samo konstruowanie różnych tematycznych i celowościowych "kontekstów" koronawirusa w komunikacji wyborczej na Twitterze, jak i natężenie posługiwania się tymi ujęciami wobec całości komunikacji kandydatów w serwisie.

Badanie dotyczyło z jednej strony roli, jaką kandydaci i ich sztaby przywiązywały do problemu pandemii (minimalizująca, eksploatująca go lub wręcz eskalująca); z drugiej – potencjalnego instrumentalnego wykorzystywania zagadnienia pandemii dla zrealizowania celów strategii wyborczej. Zasadniczy problem badawczy można zatem sprowadzić do stwierdzenia: pandemia koronawirusa jako czynnik interweniujący w treści społecznościowej komunikacji wyborczej kandydatów w wyborach prezydenckich w 2020 r.

profil photo: Jakub Wojtala

mgr Jakub Wojtala
Collegium Humanum

Język bezpieczeństwa a wymiary sekurytyzacji konfliktu rosyjsko-ukraińskiego w wystąpieniach polskich polityków

opis

Jednostki antycypują, uznają jako wiarygodną perspektywę poznawczą w kontekście, który ma dla nich sens, albo całokształtem uzewnętrznia wyobrażoną przez nich reprezentację rzeczywistości. Poddając refleksji współczesne meandry dyskursu medialno-politycznego należy uznać, iż polityczni decydenci coraz częściej umocowują wizję realizowanej polityki odwołując się do kategorii zagrożeń, kształtując preferencje społeczeństwa za pomocą języka utożsamianego ze specyfiką sfery bezpieczeństwa.

Mając na uwadze, że sam akt mowy stanowi pewien wymiar relacji na płaszczyźnie polityka-społeczeństwo, rozszerzenie okrojonego horyzontu eksploracyjnego umożliwia teoria sekurytyzacji. Z tego względu, cel referatu stanowi analiza wzmacnianego poprzez wojenną podbudowę, intencjonalnego przekazu działaczy politycznych, ulegającego nieustannej konwersji w świecie cyfrowej komunikacji.

dr Maksymilian Galon
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

# jako nowa forma autocenzury

opis

Systemy niedemokratyczne bez wahania sięgają po cenzurę aby manipulować opinią publiczną. Zjawisko to generuje powstanie autocenzury - postawy samodzielnego pisania w taki sposób aby treści były publikowane bez ryzyka zablokowania ich przez cenzurę. Czy # lub raczej związana z nim popularność pewnych tematów może być początkiem współczesnej i wcale niekoniecznie niedemokratycznej formy autocenzury? Wystąpienie będzie przedstawieniem wstępnych badań dla których inspiracją były projektowe prace zaliczeniowe studentek i studentów. Wystąpienie będzie również próbą odpowiedzi na pytanie czy można rozpocząć działalność informacyjną bazując na tematach, które są ważne ale nie popularne.