2022-09-22 09:00 - 10:30

  WPAiE: 407 A

Wyzwania edukacji obywatelskiej - cz. 1

Moderator/rzy:

dr Marcin Skobrtal
II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu

Panel otwarty

Edukacja obywatelska w Polsce stoi wobec wielu wyzwań, do których należą z jednej strony reformy systemu edukacji, z drugiej zaś bieżące problemy społeczne i partycypacja polityczna młodzieży. Panel ma odpowiedzieć na pytanie, jakiej edukacji potrzebuje społeczeństwo obywatelskie, jakie metody przyczynią się do większej aktywizacji i zainteresowania młodzieży, jak kształtować postawy obywatelskie i gotowość do udziału w życiu publicznym.

Referaty:

dr hab. Łukasz Zamęcki
Uniwersytet Warszawski

Edukacja obywatelska i społeczna w programach współczesnych partii populistycznych

opis

Bazując na analizie programów politycznych trzech współczesnych radykalnych partii populistycznych oraz przeprowadzanych przez te partie zmianach podstaw programowych obligatorynego kształcenia obywatelskiego, przedstawione zostaną główne cechy charakteryzujące kierunek zmian przeprowadzanych w edukacji obywatelskiej i społecznej przez radykalne partie populistyczne, w tym pożądaną przez nie wizję obywatela, otoczenia międzynarodowego, struktury państwa oraz oceny historii. Wnioski dążyc będą do wskazania modelu zmian edukacji obywatelskiej dokonywanej przez współczesne partie radykalnego prawicowego populizmu.   

dr hab. Marcin Rachwał, prof. UAM
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Miejsce edukacji obywatelskiej w systemie oświaty RP. Podejście interdyscyplinarne

opis

Współcześnie prawo do nauki należy do kategorii podstawowych praw człowieka. Zostało ono wyrażone tak w aktach prawa międzynarodowego, jak i w aktach prawa wewnętrznego (prawa krajowego). Przywołane prawo człowieka obliguje władze publiczne RP do stworzenia odpowiednich warunków do jego realizacji. W tym celu został stworzony system oświaty RP. Celem wystąpienia będzie ukazanie miejsca, zakresu przedmiotowego i znaczenia edukacji obywatelskiej w owym systemie. 

dr Natasza Lubik-Reczek
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Szkoła miejscem doświadczanie edukacji obywatelskiej

opis

Aktywność na rzecz promowania aktywnego zaangażowania młodego pokolenia w życie społeczne i polityczne jest jednym z priorytetów funkcjonowania Unii Europejskiej, jak również poszczególnych państw członkowskich. Kompetencje obywatelskie są jednym z komponentów składających się na umiejętności  kluczowe kształtowane w ramach procesu edukacji, będącego  jednym z najważniejszych ,,instrumentów” promowania aktywności obywatelskiej. W procesie uczenia się istotną rolę pełnią także nauczyciele, którzy biorą odpowiedzialność zarówno za kształcenie, a także  w wielu przypadkach za wychowanie młodego człowieka. Celem wystąpienia jest wskazanie społecznego znaczenia szkoły jako jednego z miejsc, które kształtuje młodego człowieka oraz wpływa na  jego dalszy rozwój.