2022-09-22 09:00 - 10:30

  WPAiE: 215 A

INTEGRACJA – DEZINTEGRACJA – REINTEGRACJA Procesualny cykl polityki - cz. 1

Moderator/rzy:

prof. dr hab. Mirosław Karwat
Uniwersytet Warszawski

Specjalność: teoria polityki i socjotechnika polityczna. Kierownik Katedry Teorii Polityki i Myśli Politycznej na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW.

Panel otwarty

Spojrzenie na politykę z dystansu historycznego, z perspektywy „długiego trwania” struktur instytucjonalnych, systemów ideologicznych, jak i podmiotowości wielkich grup społecznych i wspólnot o zasięgu międzynarodowym skłania do dostrzeżenia w niej powtarzalnego schematu przekształceń i ewolucji  form samookreślenia zbiorowego, samoorganizacji. Etapy konfiguracji interesów, dojrzewania sił społecznych, krystalizacji i interpretacji wielkich idei, konsolidacji i stabilizacji zrzeszeń, konstrukcji porządku normatywnego i infrastruktury instytucjonalnej często przerastają w etapy negacji stanu wyjściowego czy spuścizny ideowej, tradycji. Te następują pod znakiem dysonansu dążeń i rozejścia się dróg sił sprzymierzonych, rewizji dogmatów doktrynalnych i dotychczas oczywistych pojęć (a nawet programowego rewizjonizmu), dezinterpretacji symboli i kryteriów tożsamości, dekadencji i rozpadu wspólnot ideowych, ruchów społecznych, partii, państw, imperiów, dekonstrukcji ustroju państwa i ładu międzynarodowego. Na tych etapach negacji z kolei często nie kończy się historia danych struktur, gdyż przerastają one w proces paradoksalnego lub tylko pozornie paradoksalnego nawrotu jakości wcześniej przekreślonych, odesłanych do lamusa. Śledzimy wtedy procesy rehabilitacji skompromitowanych – wydawałoby się – idei, restytucji tendencji, które wcześniej zbankrutowały, rekonfiguracji sił, sojuszy i konfliktów, reinterpretacji idei, restauracji porządków zanegowanych.

Występowanie takich cykli nasuwa nieodparte skojarzenie z prawami logiki formalnej i zwłaszcza dialektycznej (negacja negacji), z Heglowską triadą „teza – antyteza – synteza”, jak również ze współczesnymi koncepcjami psychologicznymi („dezintegracja pozytywna” Kazimierza Dąbrowskiego; analiza mechanizmów transgresji kulturowej – u nas w poszukiwaniach Józefa Kozieleckiego). I do takiej tradycji intelektualnej warto dziś powrócić – w epoce kryzysu wyobrażeń i stosunków długo uznawanych za ustabilizowane i ostateczne; kiedy odpowiedzią na kryzys są nie tylko poszukiwania innowacyjne, eksperymentalne, ale również „remanenty” i aktualizacje historyczne.

W ewolucyjno-procesualny schemat INTEGRACJA – DEZINTEGRACJA – REINTEGRACJA wpisują się m.in. doświadczenia kościołów chrześcijańskich (unifikacja i konsolidacja – schizmy, herezje,  Reformac

Referaty:

dr Paweł Ścigaj
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Dialektyka (de)humanizacji w procesach polityzacji i depolityzacji

opis

Refleksja nad politycznością zjawisk jest w literaturze przedmiotu bogata i wieolwątkowa, niemniej jednak, wielości głosów na temat cech polityczności, aspektów polityczności czy charakteru politycznych relacji społecznych, jak i towarzyszącej temu debacie nad złożonością, syndromatycznością czy rozmytością przedmiotu badań politologicznych nie towarzyszy - jak się zdaje - adekwatnie pogłębiona dyskusja nad procesami upolityczniania oraz depolityzacji zjawisk. Jesli bowiem przyjmiemy, że zjawiska mogą być polityczne warunkowo i tymczasowo, to niezbędną wydaje się refleksja nad momenatami krytycznymi dla "stawiania się politycznym" oraz utraty tego statustu. Stąd potrzeba badań nad procesami polityzacji i depolityzacji, a w szczególności kwestii, dzięki której zjawiska do tej pory nieupolitycznione stają się polityczne lub upolitycznione stają się nie-polityczne, a więc zagadnieniu (de)humanizacji. Podstawowa teza referatu jest więc następująca: kluczowym warunkiem polityzacji jest przypisanie komuś możliwości działania, podejmowania decyzji, sprawstwa oraz odczuwania, świadomości interesów i potrzeb, zaś kluczowym warunkiem depolityzacji jest odebranie komuś możlliwości działania i odczuwania. Owo odebranie ma zarówno postać psychologiczną będąc zjawiskiem z zakresu percepcji grupowej, jak i społeczną oraz organizacyjną związaną z tworzeniem ograniczaających, dyskryminujących warunków życia. Co za tym idzie, u podstaw każdego zjawiska politycznego leżą procesy humanizacji i dehumanizacji, będąc odpowiedzialnymi także za procesy integracji, dezintegracji i reintegracji. W efekcie, referat omawia szczegółowo procesy społeczne i psychologiczne leżące u podstaw (de)humanizacji oraz ich konsekwencje dla zjawisk politycznych.

dr Piotr Obacz
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Dezintegracja w świecie sprzyjającym integracji, czyli o tym, dlaczego jest coraz gorzej, choć powinno być coraz lepiej. Interpretacja z perspektywy radykalnej teorii polityki i propozycja normatywnego ujęcia teoretycznego zjawisk integracji – dezintegrac

opis

Dlaczego we współczesnym świecie występują silne tendencje dezintegracyjne, choć istnieje wiele obiektywnych i – wydawałoby się – niezwykle ważkich czynników sprzyjających integracji i reintegracji? Co staje na przeszkodzie procesom (re)integracyjnym i czy w dzisiejszym świecie zmienna przecież wola polityczna i interesy państw są kategoriami, które by efektywnie wyjaśniały brak postępów w (re)integracji w skali regionalnej i globalnej? Czy polityka może skutecznie przeciwdziałać entropii i chaosowi, a jeśli tak, to jaka polityka i komu miałoby na tym zależeć?

To tylko niektóre z licznych pytań, które nasuwają się badaczowi procesów integracyjnych – dezintegracyjnych – reintegracyjnych we współczesnym świecie i które domagają się odpowiedzi, zwłaszcza że – patrząc globalnie – chodzi o kształt tegoż świata, co ma wtórnie, lecz bezpośrednio przełożenie na panujące w nim relacje i na jakość życia. Wydaje się zatem, że warto – choćby po to, by stymulować dyskusję naukową – przyjąć radykalną perspektywę teoretyczno-interpretacyjną, by spróbować zmierzyć się intelektualnie w sposób krytyczny z istniejącym (nie)porządkiem rzeczy i poprzez jego analizę dojść do wniosków nie tylko opisowych i wyjaśniających, ale również normatywnych.

dr Bohdan Kaczmarek
Uniwersytet Warszawski

Pluralizm polityczny i organizacyjny a integracja i dezintegracja systemów społecznych

opis

Zdolność do przetrwania i rozwoju systemów społecznych jest związana z mechanizmami ich integracji i dezintegracji. Kluczową rolę w tym zakresie odgrywają mechanizmy instytucjonalne oraz procesy artykulacji sprzecznych i kofliktowych interesów interesariuszy systemów. Z jednej strony, strategia przetrwania i rozwoju systemów jest funkcją i rezultatem reprodukcji ich struktury i mechanizmów koordynacyjnych, z drugiej, strukturalne mechanizmy artkukulacji i koordynacji interesów są w teleologicznej perspektywie instrumentem realizacji strategii przetrwania i rozwoju. W referacie zamierzam zaproponować i poddać pod dyskusję  interpretację kluczowych kategorii oraz zarysować całościowy model analizy problemu.

dr Magdalena Ozimek-Hanslik
Uniwersytet Opolski

Elementy integracji i dezintegracji w budowie grupowej świadomości, tożsamości i podmiotowości na przykładzie fenomenu śląskiej etniczności

opis

Ewolucja obecności i funkcjonowania grupy w przestrzeni społecznej i politycznej zalicza rozmaite etapy, tak integracji, jak i dezintegracji. Mogą one mieć swoje źródło zarówno wewnątrz samej grupy, jak również w jej otoczeniu. Analogicznie do tego mogą przynosić zróżnicowane konsekwencje. W tym kontekście kształtuje się grupowa świadomość (samowiedza), tożsamość (własna odrębność) i podmiotowość (możliwość wpływu). Budowane są one przez specyficzne dla danej grupy doświadczenia i uwarunkowania. Wykuwają się zarówno w konflikcie politycznym, ale i w stanie względnej integracji społecznej.

Ten teoretyczny opis znajduje swoje odzwierciedlenie w życiu społecznym i politycznym.I tak pod tym względem ostatnia dekada jest ciekawym studium nad fenomenem śląskiej etniczności. Przeszła ona proces, który można roboczo określić określić ewolucją od hurra optymizmu do realizmu politycznego. Entuzjazm i oczekiwania po Spisie Powszechnym roku 2011 konfrontowały się z (nie)możliwością realizacji swoich aspiracji. Te pozornie dezintegrujące bariery niejednokrotnie skutkowały większą determinacją w podejmowaniu działań w warunkach sprzeczności. Jest to zresztą zapoznany mechanizm jednoczący, który był częścią konceptualizacji zjawiska polityczności. Poza jednak zewnętrznymi warunkami integracji lub dezintegracji, mamy jeszcze do czynienia z procesami odśrodkowymi. Do tego zakresu należy zaliczyć zdolność do podjęcia wspólnego wysiłku na rzecz rozwoju tożsamości i sprawczości, jak również braku konsensusu co do wypracowania strategii działania.

W planowanym referacie mam zamiar przeanalizować elementy integracji i dezintegracji, jakie towarzyszą budowie grupowej świadomości, tożsamości i podmiotowości w odniesieniu do śląskiej etniczności przez pryzmat kategorii teoriopolitycznych.