2022-09-22 17:00 - 19:00

  IFA: 215

Populizm nasz powszedni

Moderator/rzy:

dr hab. Rafał Dudała, prof. UJK
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Panel zamknięty

Populizm należy do tych zjawisk społecznych, które – z jednej strony – najtrudniej precyzyjnie zdefiniować, z drugiej zaś – ze względu na swoją rozległość i znaczenie – przykuwają uwagę coraz większej ilości badaczy opisujących je także z politologicznego punktu widzenia. Swoim zakresem znaczeniowym obejmuje różne formy aktywności, ruchy społeczne, akty protestu, partie polityczne, idee, hasła czy chwyty retoryczne. Jego szeroki zasięg potwierdza obecność w kolejnych regionach świata, co wiąże się z odmiennie rozkładanymi akcentami względem tworzących populizm komponentów. Na odrodzenie się tego zjawiska wskazywano w odniesieniu do Europy (także Środkowej i Wschodniej) już w ostatnim dziesięcioleciu minionego wieku, czego wyrazem, zdaniem badaczy i komentatorów, jest chociażby kierunek zmian na polskiej scenie politycznej oraz oferta programowa poszczególnych partii. Zjawisko to, politycznie zróżnicowane i kulturowo synkretyczne, zyskuje na znaczeniu już nie tylko przy urnie wyborczej: dzięki nowym technologiom cyfrowym, obecność populizmu, nierzadko krzykliwa i prymitywna, stała się codziennością politycznego życia demokratycznych społeczeństw.

Referaty:

profil photo: Mikołaj Cześnik

dr hab. Mikołaj Cześnik, prof. SWPS
Uniwersytet SWPS

Portfel czy różaniec? A może zwykły człowiek? Lewicowość i prawicowość a populizm w świetle danych Polskiego Generalnego Studium Wyborczego

prof. dr hab. Mirosław Karwat
Uniwersytet Warszawski

Populizm jako żywa antynomia

prof. dr hab. Agnieszka Kasińska-Metryka
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Populizm przy urnie wyborczej, czyli jak neoprzywódcy budują przekaz marketingowy

profil photo: Karolina Pałka-Suchojad

dr Karolina Pałka-Suchojad
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Cyberpopulizm: ‘nowy stary’ populizm w nowych mediach? Podejście dyskursywne

dr hab. Agnieszka Stępińska, prof. UAM
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Populizm medialny w Polsce: wymiary, przejawy i perspektywy badawcze