2022-09-23 11:00 - 13:00

  WPAiE: 309 A

Stabilność polityczna – ewolucja, trwanie i rozpad bytów politycznych - cz. 2

Moderator/rzy:

dr Łukasz Perlikowski
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Doctor of social sciences in the field of political science. A graduate of the Nicolaus Copernicus University in Torun, where in 2017 he defended with honours his doctoral dissertation in political philosophy. Long-time deputy editor-in-chief of the scientific journal Political Dialogues. Journal of Political Theory. Author of more than fifty scientific papers and the author or editor of five books. Currently faculty member in Department of Philosophy and Political Theory at Faculty of Political

prof. dr hab. Roman Bäcker
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Prezes PTNP w latach 2010-2016, autor m.in. Totalitaryzm. Geneza. Istota. Upadek, 1992, Międzywojenny eurazjatyzm, 2000, Rosyjskie myślenie polityczne za czasów prezydenta Putina, 2007, Nietradycyjna teoria polityki, 2011, Neo-militant Democracy in Post-communist Member States of the European Union (ed.), 2022.

Panel otwarty

Moderatorzy: prof. Roman Bäcker (UMK w Toruniu), dr Łukasz Perlikowski (UMK w Toruniu)

Do wzięcia udziału w obradach panelu zapraszamy wszystkich naukowców zainteresowanych kwestią stabilności politycznej pojmowanej przede wszystkim jako kategoria teorii polityki. Mile widziane będą referaty związane z metodologią badań stabilności politycznej, konceptualizacją pojęcia stabilności politycznej, jak również z empirycznymi badaniami funkcjonowania systemów politycznych. Najistotniejsze problemy badawcze, które będą przedmiotem rozważań w ramach panelu dotyczą kwestii zmiany politycznej, responsywności systemu politycznego, bifurkacji politycznej, podmiotów i przedmiotów stabilizacji, itp. Teksty najlepszych referatów wygłoszonych w ramach panelu zostaną skierowane do publikacji w czasopiśmie Dialogi Polityczne (nr 1/34 2023)

Referaty:

dr Łukasz Święcicki
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach

Problem stabilności w myśli polityczno-prawnej Carla Schmitta

opis

Porządek i chaos wyznaczają sens pojęć obecnych w myśli Carla Schmitta (1888–1985). Jego cała refleksja o państwie i prawie zorientowana jest na zachowanie porządku i uniknięcie chaosu. Dialektyka porządku i chaosu określa sens istnienia państwa, którego nadrzędnym celem jest zapewnienie pax et securitas. Celem referatu jest rozróżnienie historycznej i ponadczasowej refleksji Schmitta na temat problemu stabilności politycznej oraz próba zarysowania Schmittowskiej "teorii" stabilności politycznej.

dr hab. Arkadiusz Barut
Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu

Utrwalone znaczenie praw podmiotowych jako czynnik stabilizacji politycznej

opis

Od czasów „oświecenia” uniwersalnym czynnikiem legitymizacji politycznej są prawa człowieka, co wyraziła Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela z 1789 r. Nie wskazuje ona jednak (choćby przez odesłanie) jak należy rozumieć naturę człowieka, nosiciela tych praw stanowi zarazem, że  granicę ich wykonywania wyznacza ustawa, wobec której nie nikt nie ma prawa do oporu.

Te ideologiczne cechach praw człowieka stanowią źródło współczesnego przekształcenia sposobu ich rozumienia, dokonanego w socjalliberalizmie i postmarksizmie. W nurtach tych całkowicie zrezygnowano z prawno-naturalnych odniesień przy wyznaczaniu ich treści, czyniąc z nich hasła uzasadniające zmianę polityczno-kulturową („puste znaczące”). Rezultatem jest proliferacja praw człowieka i odbieranie znaczenia prawom podmiotowym już uznanym (takich jak w szczególności wolność słowa i własność). Procesy te uzasadniają również destabilizację  reżimu politycznego przedstawianego jako  oparty na arbitralnym uznaniu znaczenia określonych praw podmiotowych (ruchy BLM, „Czarny Marsz”). Założenie „płynności” praw człowieka uzasadnia również ograniczenia praw podmiotowych mające być warunkiem walki z  zagrożeniami przedstawianymi jako obiektywne (zagrożenie epidemiczne, ekologiczne, terrorystyczne itp.).

Jako czynnik stabilizacji politycznej jawi się więc uznanie utrwalonego znaczenia praw podmiotowych. Dla przyjęcia takiego znaczenia istotne jest uznanie ich (również w aktach prawa na poziomie konstytucyjnym) za element politycznej tożsamości danej wspólnoty, co zakłada również uznanie konstytucyjne  określonych tradycji, które ich znaczenie precyzują (jak tradycja chrześcijańska wskazana w polskiej konstytucji).  

MA Batuhan Sarp Tumer
University of Warsaw

profil photo: Ahmet Furkan Cihangiroğlu

dr Ahmet Furkan Cihangiroğlu
University of Warsaw

The European Union’s Fight Against Institutionalized Corruption: A Comparative Analysis of Post-Warsaw Pact Countries

opis

Corruption is a widespread practice in the formerly communist countries as attested by numerous global corruption indexes. In some of these countries, corruption can be so rooted and extensive, it constitutes “an institution”. This paper proposes an analysis of corruption within the theoretical framework of new institutionalism. While the informal nature of the corruption phenomenon makes analysing it more difficult, new institutionalism can be used to remedy that. Studying corruption within new institutionalism framework allows us to analyse how corruption as an informal institution interacts with the formal institutions and how to observe institutional change in corruption.In order to assess the inter-institutional aspect of corruption we take the case of the European Union and the post-Warsaw Pact countries, and we intend to conduct a statistical analysis. Our research claim is that EU as a set of institutions serves as a tool to combat corruption in post-Warsaw Pact countries. The main research question, therefore, is “what is the enabler of lesser corruption in some post-communist countries?”

To verify our research claims, we will analyse corruption data from the successors of Warsaw Pact member states in the timeframe between early 1990’s to early 2020’s. We expect that post-communist EU member states would have lesser corruption scores as opposed to the non-EU members, suggesting that corruption is not only an institution but also its magnitude is a direct result of its relationship with other (non)existing institutions. The article will consult numerous variables to reach a comprehensive comparative analysis. It is important for the political science studies on three accounts: i) it tries filling the gap in the literature for defining corruption as an institution; ii) it shows how institutions interact with each other, and; iii) it demonstrates which types of corruption has been fought successfully or not successfully within post-communist EU states.