2022-09-23 09:00 - 10:30

  WPAiE: 205 D

Zrównoważone uczestnictwo w lokalnym współrządzeniu - cz. 1

Panel Sekcji Administracji i Polityk Publicznych PTNP

Moderator/rzy:

profil photo: Ktarzyna Radzik-Maruszak

dr hab. Ktarzyna Radzik-Maruszak, prof. UMCS
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Panel otwarty

W ciągu ostatnich dekad w sposób istotny zmieniło się uczestnictwo obywatelskie, zarówno jego zakres podmiotowy, jak i przedmiotowy. Przejście od tradycyjnego rządzenia (government) do współrządzenia (governance) spowodowało włączenie nowych interesariuszy do decydowania publicznego. Początkowo byli to przedstawiciele biznesu i NGOs, a w ostatnich latach także  tzw. hard-to-reach groups, w tym osoby starsze, z niepełnosprawnościami, młodzież i emigranci. Co więcej, innowacyjne metody uczestnictwa, takie jak budżet i panel obywatelski, wykorzystywane coraz powszechniej w lokalnym współrządzeniu, ujawniły nowy zakres spraw, które znalazły się w orbicie zainteresowań mieszkańców, np. zanieczyszczenie środowiska, zagospodarowanie przestrzenne.  

Celem panelu jest opis, wyjaśnienie i ewaluacja zmian: a) zakresu podmiotowego partycypacji w lokalnym współrządzeniu, tj. tego jak uczestniczą w nim tzw. hard-to-reach groups i jakie są efekty ich zaangażowania; oraz b) zakresu przedmiotowego partycypacji, tj. nowych kwestii stanowiących przedmiot partycypacji (np. zagadnień składających się na zrównoważony rozwój), tego czy i jak często są podejmowane, w jakiej formie i z jakim rezultatem.  

Do udziału w panelu zapraszamy zarówno badaczy, jak i praktyków partycypacji, prezentujących rozważania teoretyczne oraz te oparte na badaniach empirycznych. Planowana dyskusja będzie się koncentrowała wokół następujących zagadnień:  

  • w jaki sposób hard-to-reachgroupssą włączane w lokalny proces decyzyjny?
  • jakie są bariery (i sposoby ich przezwyciężenia) oraz korzyści włączania tych grup do lokalnego współrządzenia?
  • jakie nowe zagadnienia są przedmiotem partycypacji mieszkańców?
  • jakie są rezultaty poszerzenia zakresu przedmiotowego partycypacji lokalnej?
  • jaki wpływ ma poszerzenie zakresu podmiotowego i przedmiotowego partycypacji na zrównoważony rozwój lokalny?
  • jak wpływ na partycypację i zrównoważony rozwój lokalny ma pandemia COVID-19?

Referaty:

dr hab. Maciej Drzonek, prof. US
Uniwersytet Szczeciński

Czy mieszkańcy współrządzą w mieście? Refleksje z badań w powiatach grodzkich

opis

W wystąpieniu zostaną zaprezentowane wstępne wyniki badań prowadzonych w miastach na prawach powiatu, których głównym celem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: do kogo należy władza w mieście? Są one kontynuacją wcześniejszej analizy dochodzenia do władzy przez wielokadencyjnych prezydentów miast. Badania przeprowadzono w różnych regionach Polski, w tym we wszystkich trzynastu, w których w 2018 r. wybrano na kolejną kadencję „wiecznego prezydenta”. W ich trakcie stosowano metody jakościowe – anonimowe wywiady pogłębione z lokalnymi politykami reprezentującymi różne opcje polityczne, a także metody ilościowe (kwestionariusz ankiety), w którym do znalezienia odpowiedzi na pytanie kluczowe (do kogo należy władza) używano nowatorskiej metody WPW (ważenia preferencji wyboru).

dr Anna Kołomycew
Uniwersytet Rzeszowski

Rzecznicy "trudnodstępnych"? Rola i zadania powiatowych rad ds. osób niepełnosprawnych

opis

Rady społeczne o kompetencjach opiniodawczo-doradczych są jednym z mechanizmów włączania obywateli w procesy rządzenia. Od wielu lat funkcjonują nie tylko w Polsce, ale innych państwach. Różnią się poziomem decyzyjnym na jakim są powoływane (lokalny, regionalny, centralny), zakresem spraw przedkładanych im do zaopiniowania, a także statusem (obligatoryjne - fakultatywne), sposobem tworzenia oraz liczbą członków. Odmienny jest także zakres kompetencji poszczególnych typów rad społecznych (np. Alarcón, Font 2014; Font et al. 2019, Font, Navarro 2013, Walker 1999; Schulte 1999). W Polsce rady społeczne należą do najbardziej sformalizowanych i zinstytucjonalizowanych mechanizmów uczestnictwa i wydają się mieć potencjał do tego, aby pełnić rolę rzeczników środowisk marginalizowanych w procesach rządzenia. Do zalet rad jako podmiotów rzeczniczych należą stabilność i ciągłość oraz zapewniony udział w lokalnym procesie decyzyjnym z głosem doradczym. Rady opiniodawczo-doradcze mogą skuteczniej sygnalizować problemy „trudnodostępnych” niż na przykład jednorazowe formy partycypacji (i/lub deliberacji), które same w sobie mogą być wykluczające dla niektórych środowisk.

W proponowanym wystąpieniu chciałabym skoncentrować się na jednym z rodzajów rad społecznych funkcjonujących w Polsce jakimi są powiatowe rady ds. osób niepełnosprawnych. Podmioty te są przykładem obligatoryjnych, silnie formalizowanych rad społecznych, których zakres zadań został określony w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 573, 1981). Odwołując się do wyników badań empirycznych, chciałabym pokazać relacje rad ds. osób niepełnosprawnych z otoczeniem i odpowiedzieć na pytanie dotyczące funkcji pełnionych przez te rady. Czy, a jeżeli tak, to w jaki sposób i z jakim skutkiem, rady ds. osób niepełnosprawnych pełnią funkcję rzeczników „trudnodostępnych”?

prof. dr hab. Robert Kmieciak
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Samorząd korporacyjny w systemie demokracji obywatelskiej - doświadczenia i perspektywy rozwoju

opis

Celem wystąpienia jest zwrócenie uwagi na znaczenie samorządu korporacyjnego w systemie demokracji obywatelskiej. Należy zauważyć, że samorząd podlega, jak wiele sfer życia publicznego, intensywnym zmianom w związku z rozwojem takich procesów jak: globalizacja, urbanizacja, integracja europejska, demokracja uczestnicząca czy postęp technologiczny. Coraz bardziej widoczna jest tendencja zmierzająca w kierunku systemu rządzenia wieloszczeblowego, opartego na zasadach governance, a skutkująca skomplikowanymi wzorcami relacji wertykalnych i horyzontalnych pomiędzy różnymi formami samorządu. Powoduje to zacieranie granic i wytwarzanie nowych przestrzeni gospodarczych i politycznych. Nie ulega zatem wątpliwości, że  samorząd nie jest  pojęciem jednowymiarowym odnoszącym się wyłącznie do stosunków terytorialnych. Bardzo ważną rolę w systemie reprezentowania interesów określonych grup obywateli odgrywają także inne formy samorządu korporacyjnego. W jego ramach wyróżnić możemy między innymi związki personalne reprezentujące interesy osób wykonujących profesje zaufania publicznego oraz związki ekonomiczne, których zadaniem jest rzecznictwo interesów środowiska gospodarczego. Warto zatem przyjrzeć się bogactwu rozwiązań administracyjnych i organizacyjnych, które tworzą nowe możliwości rozwoju demokracji w Polsce.