2022-09-21 15:30 - 17:30

  WPAiE: 204 D

Czwarta władza – czy tylko media?

Moderator/rzy:

dr Tomasz Litwin
Akademia Ignatianum w Krakowie

Tomasz Litwin, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce. Zainteresowania koncentruje wokół problematyki prawa konstytucyjnego w Polsce i praw człowieka. Autor książki „Funkcje Sejmu i Senatu a współczesny polski model dwuizbowości” (2016) współautor dwóch książek: „Aktualna debata wokół zasad ustrojowych w Polsce” (2019) i „Populizm – modele i praktyka. Polskie odniesienia” (2021) oraz autor kilkunastu artykułów naukowych. Od 2013 r. pracuje w Akademii Ignatianum w Krakowie.

Panel zamknięty

Zasada podziału władzy jest jednym z elementów kształtujących polski system prawno-polityczny. Została ona wyrażona w art. 10 Konstytucji RP i jak się podkreśla w doktrynie nawiązuje do koncepcji Monteskiuszowego trójpodziału władz. Przedstawiciele doktryny zwracają jednak uwagę, że koncepcja podziału władzy Monteskiusza na wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą z biegiem lat straciła swój charakter podziału zupełnego. Związane jest to głównie z powstawaniem różnego rodzaju nowych organów władzy publicznej, które uzyskiwały władcze kompetencje. Obecnie miano czwartej władzy zyskały media, jednak badacze podkreślając wspomniany brak zupełności zasady trójpodziału władz uznają za czwartą władzę również różnego rodzaju organy władzy publicznej. Należy także wspomnieć, że w przypadku państw członkowskich Unii Europejskiej zasada podziału władzy jest modyfikowana poprzez zasadę pierwszeństwa prawa wspólnotowego i kompetencje organów unijnych.

Rozważania prowadzone podczas panelu mają służyć refleksji nad tym, jakie inne rodzaje władzy (rozumianej m.in. jako wpływ, kontrola, autorytet) można wyróżnić obok wymienionych przez Monteskiusza i jaka jest ich rola w systemie prawno-politycznym współczesnej Polski. Na ile podmioty, które uznamy za czwartą władzę stanowią alternatywne ośrodki władzy wobec organów egzekutywy, legislatywy oraz judykatywy, a na ile tylko uzupełniają lub ograniczają ich władcze kompetencje. Czy istnienie czwartej władzy stanowi rodzaj dezintegracji systemu rządów czy też ewolucję koncepcji Monteskiusza. Rozważania mogą opierać się zarówno na analizie instytucjonalno-prawnej jak i na ocenie faktycznego oddziaływania na rzeczywistość polityczno-prawną różnych podmiotów, które niekoniecznie muszą posiadać podstawę formalno-prawną. W związku z powyższym można się zastanowić na ile rolę czwartej władzy mogą pełnić m.in. samorząd terytorialny, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, czy też organizacje społeczeństwa obywatelskiego.

Referaty:

dr Tomasz Litwin
Akademia Ignatianum w Krakowie

„W poszukiwaniu „czwartej władzy” w Konstytucji RP z 1997 roku. Analiza instytucjonalno-prawna przepisów Konstytucji”

profil photo: Jacek Majchrowski

prof. dr hab. Jacek Majchrowski
Prezydent Miasta Krakowa

„Samorząd – czwarta władza?”

dr hab. Bogusław Kotarba, prof. UR
Uniwersytet Rzeszowski

„Samorząd terytorialny - ustrojowo-organizacyjna forma władzy wykonawczej, czy „czwarta władza”?”

dr hab. Monika Kowalska
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

„Polski defensor civitas jako "lustrator" działań władzy politycznej”

dr Konrad Oświecimski
Akademia Ignatianum w Krakowie

„Grupy interesu jako element czwartej władzy we współczesnej rzeczywistości - lobbing przez nie prowadzony a nowe technologie komunikacyjne”

dr Waldemar Sobera
Uniwersytet Śląski w Katowicach

Noś maseczkę! – Komunikowanie rządowe w Polsce w pierwszym roku pandemii koronawirusa

opis

Referat będzie przedstawiał wybrane narzędzia i kanały komunikacji wykorzystywane przez polski rząd w czasie zarządzania sytuacją kryzysową związaną z pandemią SARS-CoV-2 w Polsce w pierwszym roku jej trwania. Celem badań jest diagnoza wybieranych i użytkowanych przez rząd narzędzi komunikacyjnych, analiza najpopularniejszych narzędzi stosowanych w komunikacji kryzysowej rządu, ich modyfikacja w związku z ogłaszanymi obostrzeniami, ocena ich efektywności oraz dostosowania do odbiorców przekazu. Komunikacja kryzysowa w walce z pandemią jest szczególnie istotna, ponieważ jej celem jest głównie zachowanie zdrowia i życia obywateli. W analizach posłużono się mieszanymi metodami i technikami badawczymi, takimi jak desk research, analiza zawartości, analiza porównawcza. Użyte metody i techniki umożliwiły odpowiedzenie na pytania badawcze: Czy wykorzystywane przez rząd kanały i narzędzia komunikacji były dostosowane do zróżnicowanych grup odbiorców komunikatów?; Jakie kanały i narzędzia były wykorzystywane do przekazywania aktualnych informacji na temat pandemii?; Czy i w jaki sposób pandemia koronawirusa wpłynęła na zmianę metod i sposobów komunikacji rządu?; Czy w procesie komunikacji polski rząd wykorzystywał zarówno tradycyjne, jak i bazujące na najnowszych technologiach sposoby komunikacji ze społeczeństwem?; Czy komunikowanie perswazyjne rządu było oparte na przekazie emocjonalnym?

Porównanie wykorzystywanych metod dotarcia do odbiorców, kreacji wizualnych, poniesionych kosztów, pomogło ocenić skuteczność komunikacji władz w pierwszym roku pandemii.