2022-09-22 09:00 - 10:30

  IFA: 211

Tradycje i konceptualizacje regionalnych polityk publicznych w Azji Centralnej - cz. 1

Moderator/rzy:

profil photo: Anna Jach

dr hab. Anna Jach
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Politolog, historyk, adiunkt w Katedrze Badań nad Obszarem Eurazjatyckim w Instytucie Rosji i Europy Wschodniej na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Specjalizuje się w historii XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem historii ZSRR i Rosji, stosunków polsko-rosyjskich, transformacji ustrojowej oraz funkcjonowania pozarządowego sektora niekomercyjnego i społeczeństwa obywatelskiego w Rosji.

dr hab. Bartosz Hordecki
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Bartosz Hordecki – doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, doktor nauk prawnych, mgr filozofii, adiunkt w Zakładzie Filozofii Polityki na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek Rady Wykonawczej IPSA Research Committee 50: Politics of Language (International Political Science Association); sekretarz Zarządu Polskiego Towarzystwa Naukowego Prawa Pasowego; członek Sądu Koleżeńskiego Ośrodka Badań i Edukacji Europejskiej.

Panel zamknięty

Azja Centralna stanowi obszar, który posiada potencjał, by wykształcić silną tożsamość regionalną. Jednocześnie kwestia identyfikacji oraz upowszechnienia kotwic tożsamości centralnoazjatyckiej pozostaje przedmiotem żywej dyskusji. Zaangażowani są w nią liczni aktorzy lokalni oraz pozalokalni. Przyjmują oni zróżnicowane postawy, kooperując oraz rywalizując w zakresie wyboru rozwiązań mających stanowić podstawę centralnoazjatyckich procesów integracyjnych.

Polityki publiczne oraz ich modelowanie to istotne wymiary regionalizacji Azji Centralnej. Różnorodne podmioty poświęcają im wiele uwagi, wskazując konkurencyjne wzorce rozwoju oraz samoidentyfikacji regionu. Standardy te osadzone są w różnorodnych tradycjach oraz konceptualizacjach aktywności politycznopublicznej.

Uczestnicy panelu podejmą refleksję nad dominującymi tradycjami oraz konceptualizacjami regionalnych polityk publicznych w Azji Centralnej. W toku sekcji zamierzamy skupić uwagę na następujących zagadnieniach:

  1. analiza dominujących tradycji oraz konceptualizacji regionalnych polityk publicznych w Azji Centralnej;
  2. promotorzy lokalni dominujących tradycji oraz konceptualizacji regionalnych polityk publicznych w Azji Centralnej;
  3. promotorzy pozalokalni dominujących tradycji oraz konceptualizacji regionalnych polityk publicznych w Azji Centralnej;
  4. rozwój dyskursu dotyczącego dominujących tradycji oraz konceptualizacji regionalnych polityk publicznych w Azji Centralnej;
  5. kooperacja i rywalizacja w zakresie promocji dominujących tradycji oraz konceptualizacji regionalnych polityk publicznych w Azji Centralnej;
  6. wymiar tożsamościotwórczy promocji dominujących tradycji oraz konceptualizacji regionalnych polityk publicznych w Azji Centralnej.

Referaty:

prof. dr hab. Joachim Diec
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Wyzwania i realia polityki narodowościowej Kazachstanu

dr hab. Bartosz Hordecki
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Regionalizacja polityk publicznych w Azji Centralnej - wyzwania i perspektywy

dr hab. Nartsiss Shukuralieva, prof. UKW
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Przeciwdziałanie ekstremizmowi i terroryzmowi, a konsolidacja autorytaryzmu w państwach Azji Centralnej

opis

Państwa Azji Centralnej szczególną uwagę poświęcały zagrożeniom płynącym ze strony ekstremizmu islamskiego i terroryzmu. Celem referatu nie jest przedstawienie lub ocena przyczyn leżących u podstaw ekstremizmu i terroryzmu w Azji Centralnej, ani rzeczywistego poziomu zagrożenia tymi zjawiskami. Chodzi raczej o pokazanie konsekwencji globalnej wojny z terroryzmem dla niedemokratycznych reżimów Azji Centralnej. Nowa sytuacja polityczno-prawna powstała po wydarzeniach z 11 września na poziomie międzynarodowym z jednej strony pogłębiała podatność na zewnętrzne oddziaływanie państw peryferyjnych zależnych od zewnętrznej pomocy finansowej, z drugiej, stwarzała sprzyjające warunki we wzmocnieniu ich autorytarnych rządów.