2022-09-21 15:30 - 17:30
WPAiE: 202 D
Unia Europejska: polityka ładu czy polityka chaosu?
Moderator/rzy:
dr hab. Jerzy Ciechański
Uniwersytet Warszawski
Panel otwarty
W dobie kryzysu liberalno-demokratycznego ładu międzynarodowego Unia Europejska staje przed poważnymi wyzwaniami. Na wyzwania dotychczasowe, tj. zmianę demograficzną oraz negatywne konsekwencje globalizacji, nakładają się nowe: rewolucja cyfrowa, zmiany klimatyczne, nacisk migracyjny. Stawia to pytanie o dalszy kształt europejskiej integracji. Czy należy politycznie forsować budowę „coraz ściślejszej Unii”, czy może raczej skoncentrować się na pełnym urzeczywistnieniu czterech zasad wspólnego rynku, licząc że „organicznie” doprowadzi to do zacieśnienia więzów między państwami członkowskimi i ich społeczeństwami? Oprócz dotychczasowego mechanizmu spójności społeczno-gospodarczej, szereg podjętych przez UE w ostatnich latach lub aktualnie podejmowanych inicjatyw lub praktyk: wspólna waluta, działania na rzecz pozytywnej konwergencji społecznej, ujednolicanie „wspólnych europejskich wartości”, projekt podwójnej transformacji (w tym Fit for 55) służyć miało tworzeniu „coraz ściślejszej Unii”. Referaty wygłoszone podczas panelu analizowałyby te działania próbując odpowiedzieć na pytanie, czy rzeczywiście pogłębiają one integrację państw członkowskich, czy też są może rozsadnikami podziałów miedzy nimi, a w konsekwencji dezintegracji. Czy zatem składają się one na politykę ładu, czy też są elementami polityki chaosu?
Referaty:
dr hab. Dariusz Kondrakiewicz
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Europejska Polityka Sąsiedztwa - instrument polityki ładu czy polityki chaosu?
opis
Europejska Polityka Sąsiedztwa wyznacza i reguluje stosunki zewnętrzne UE z 16 państwami sąsiedzkimi położonymi na wschód i południe od Unii. Oficjalnie deklarowanymi celami EPS jest podtrzymywanie stabilności w tych państwach pod wzgledem politycznym i gospodarczym oraz bezpieczeństwa. Autor referatu zamierza dokonać syntetycznego przeglądu EPS i próbować odpowiedzieć na pytanie: Czy z punktu widzenia konsekwecji realizacji EPS jest instrumentem polityki ładu czy polityki chaosu?
dr hab. Renata Mienkowska Norkiene
Uniwersytet Warszawski
Niewykonywanie orzeczeń TSUE jako element konfliktu państw członkowskich i instytucji UE
opis
Właściwe przestrzeganie prawa Unii Europejskiej (UE) przez państwa członkowskie jest kluczowe dla osiągnięcia celów UE wskazanych w Traktacie z Lizbony (2009). Słaba implementacja prawa unijnego napoziomie krajowym jest przedmiotem troski wszystkich instytucji unijnych, w tym - przede wszystkim KomisjiEuropejskiej (KE) - zobowiązanej do nadzorowania prawa unijnego na podstawie art. 17 TUE oraz TSUE, który ma ostatnie słowo w sprawie przewinień państw członkowskich i może nakładać za nie sankcje. Orzeczenia TSUE - mimo ich "ostatecznego" charakteru - nie zawsze są przez państwa członkowskie respektowane, głównie z powodów politycznych, ale także wielu innych: ekonomicznych, społecznych, środowiskowych. Dlatego w prawnych czy politycznych debatach publicznych przypadki niewykonywania orzeczeń TSUE mogą być oceniane niejednoznacznie, a narracje na temat tego, kto jest "winny" mogą zawierać bardzo różne, czasem wzajemnie wykluczające się argumenty, często motywowane politycznie i zależne od tego, kto jest autorem narracji. Ponadto, ponieważ wiele przypadków niewykonywania orzeczeń jest wynikiem decyzji sądów krajowych (najczęściej konstytucyjnych), powstaje pytanie, jak te przypadki powinny być oceniane z punktu widzenia ich kontekstu politycznego? W referacie zostaną przedstawione i porównane Polska i Niemcy (w zakresie niestosowania się do orzeczeń TSUE z uwzględnieniem kontekstu krajowego i europejskiego, zaangażowanych podmiotów, specyfiki orzeczeń niewykonywanych, przyczyn niewykonywania orzeczeń ze szczególnym uwzględnieniem przyczyn politycznych, konsekwencji nieprzestrzegania orzeczeń dla różnych interesariuszy zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim). W analizie zostanie wykorzystana metoda porównawcza, metoda narracyjna, analiza instytucjonalno-prawna. Ramy teoretyczne dla analizy stworzy kontekst wielopoziomowego systemu politycznego UE oraz teorie Chantal Mouffe i Juergena Habermasa jako kontekst relacji państw członkowskich i instytucji UE.
dr Anna M. Solarz
Uniwersytet Warszawski
Wielokulturowość i tożsamość narodowa jako wyzwanie dla UE i Zachodu w dobie kryzysu porządku międzynarodowego
opis
Zdaniem wielu zachodnich polityków polityka wielokulturowości państw UE poniosła porażkę głównie ze względu na słabość narodowej polityki tożsamościowej. W 2011 r. N. Sarkozy stwierdził: Wielokulturowość to porażka. Prawdą jest, że w naszych demokracjach za bardzo dbaliśmy o tożsamość migranta, a niewystarczająco - o tożsamość kraju, który go gości. Podobne zdanie wyrażał D. Cameron czy A. Merkel. Z kolei państwa Europy Środkowo-Wschodniej z przyczyn historycznych i kulturowych od początku swojej obecności w UE prezentowały inne podejście do problemu wielokulturowości i tożsamości narodowej, które jednak nie zawsze było przez najsilniejsze państwa UE rozumiane i brane pod uwagę. W obliczu wojny na Ukrainie pytanie o siłę i znaczenie tożsamości narodowej, która zazwyczaj staje się podstawą oporu wobec najeźdźcy, znowu staje się aktualne. W referacie będę szukać odpowiedzi m.in. na pytanie jak ma się do tego obecna polityka państw UE (tych ze wschodu i z zachodu kontynentu), czy nacjonalizm i wielokulturowość można ze sobą pogodzić (np. wg koncepcji Tariqa Modooda), jakie zmiany w „wartościach europejskich” może wprowadzić kryzys ukraiński, biorąc pod uwagę głębokie już pęknięcia w podejściu do nich różnych państw członkowskich, a także jaką rolę odgrywa w tym tradycja religijna i religijność w państwach EŚW.
mgr Anita Budziszewska
Uniwersytet Warszawski
Determinanty współczesnego dyskursu politycznego i aksjologicznego w UE w obszarze praw człowieka
opis
Obecnie obserwuje się w Europie rosnące zainteresowanie rewizją katalogu praw i wolności jednostek, zarówno w wymiarze ilościowym - postulat rozszerzania o nowe prawa, jak i materialnym – nowe generacje praw i rozszerzające interpretacje już istniejących. Impulsem do politycznej refleksji nad tymi zagadnieniami w UE stają się często ruchy społeczne domagające się uznania nowych potrzeb człowieka, polityka społeczno-kulturalna i migracyjna państw członków, a z drugiej strony procesy mniej zauważalne i będące w istocie tlem dla tych zmian, takie jak zmieniające się kulturowe uwarunkowania tożsamości narodowej i europejskiej. Konsekwencją tych procesów jest pogłębianie się różnic w UE w uznawaniu fundamentalnych praw człowieka. Aksjologicznym usprawiedliwieniem dla ograniczania praw jednostek w niektorych panstwach bywa bowiem niekiedy kwestia ochrony innych wartości często wynikająca np. z przywiązania do zasad wywodzących się z religii, moralności publicznej, koncepcji godności człowieka, roli praw człowieka w polityce państwa czy wreszcie wartości, z którymi identyfikują się elity polityczne. Można zatem uznać za A. Kociołek – Peksą i J. Menkesem, że katalizatorem współczesnej debaty na temat aksjologicznego wymiaru praw człowieka jest swego rodzaju konflikt pomiędzy sferą prawną a sferą światopoglądową i etyczną (oraz jego politycznej interpretacji). Odpowiedzią na pytanie o źródła aktualnych debat w UE dotyczących (re)definicji praw człowieka może być więc znalezienie punktu krytycznego i kierunku wzajemnych oddziaływań dyskursu społecznego, politycznego i medialnego (model "agenda setting") zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim.
mgr Filip Leśniewicz
Uniwersytet Warszawski
Europejskie peryferie - o aktualności teorii zależności
opis
Unia Europejska jest zazwyczaj przedstawiana jako całość, w której najważniejszą polityczną i gospodarczą rolę odgrywają Paryż, Berlin i Bruksela. Ta perspektywa, mimo wskazywania na różnice siły, rzadko jednak uwzględnia strukturalny podział na europejskie centrum i peryferie, który mimo różnego typu polityk jest cały czas reprodukowany. Podział ten stał się szczególnie widoczny po globalnym kryzysie finansowym oraz kryzysie strefy euro na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku. Wynikające z niego problemy mogą być lepiej zrozumiane jeśli użyjemy do jego analizy teorii z tradycji zależnościowej, rozwijanych głównie w Ameryce Łacińskiej, ale obecnych również w Europie. W ostatnich latach powstało kilka prac próbujących rekonceptualizować te teorie do nowych warunków (m.in. Kvangraven, 2020; Weissenbacher, 2019; Palestini, Madariaga, 2021). Referat będzie przybliżał teorie zależności i pokazywał ich aktualność jeśli chodzi o działanie Unii Europejskiej i funkcjonujących w niej podziałów ze szczególnym zogniskowaniem uwagi na Europie Południowej i Środkowo-Wschodniej, które stanowią dziś modelowy przykład regionów peryferyjnych.
dr hab. Jerzy Ciechański
Uniwersytet Warszawski
Wspólne europejskie wartości źródłem podziałów w Unii Europejskiej
opis
Spór o wartości dzieli UE; antagonizuje państwa członkowskie oraz segmenty ich społeczeństw. Spośród innych podziałów istniejących w UE (wokół euro, wspólnego rynku, minimalnych standardów socjalnych, efektów dystrybucyjnych trasformacji cyforwej i klimatycznej) wyróżnia go potencjał do zaostrzania się. Szczególnie w obliczu rozszerzania UE na Bałkany a następnie pewnie i na Ukrainę. Tymczasem UE nadal nie wykonała swej historycznej misji doprowadzenia do rzeczywistej gospodarczej i społecznej pozytywnej konwergencji jej państw członkowskich, odsyłając raz na zawsze do lamusa historii tukidydesowaskie przekleństwo o tym, że wielkie mocarstwa mogą robić to co chcą, a reszta państw musi się z tym pogodzić. Narzucanie wszystkim państwom członkowskim określonej wizji "wspólnych wartości", mimo że spór wokół nich jest rzeczywisty i zasadniczy, może niepotrzebnie podkopywać europejską integrację jako taką. Analiza oparta będzie na teorii integracji międzynarodowej Karla W. Deutscha.