2022-09-23 11:00 - 13:00

  IFA: 114

Europejski Zielony Ład to utopia czy realny cel do osiągnięcia? - cz. 2

Moderator/rzy:

dr Joanna Rosłon-Żmuda
Uniwersytet Gdański

Pracownik Instytutu Politologii Uniwersytetu Gdańskiego . W obszarze moich zainteresowań leżą zagadnienia związane z międzynarodowymi stosunkami gospodarczymi ,zwłaszcza przepływy kapitałowe, migracje, rozwijanie zielonych źródeł energii oraz procesy integracyjne i dezintegracyjne w gospodarce światowej.

Panel otwarty

Zielony Ład  został przedstawiony w grudniu 2019 r.  jako plan działania Komisji Europejskiej na rzecz osiagniecia przez Unię Europejską neutralnosci klimatycznej do 2050 roku. Plany  przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym, przeciwdziałanie utracie różnorodności biologicznej czy obniżenie emisyjności sektora energii stanowią olbrzymie wyzwanie dla wielu państw Unii. Czy realizacja tego celu w tak krótkim czasie będzie  możliwa? Czy unijne  wsparcie finansowe  zniweluje wystarczajaco koszty transformacji energetycznej także te społeczne? Pytań o to czy wdrażanie tej strategii zakończy sie sukcesem jest bardzo wiele.

Referaty:

dr hab. Iryna Pavlenko
Uniwersytet Warszawski

OCENA POZIOMU ​​BEZPIECZEŃSTWA ENERGETYCZNEGO KRAJÓW EU

opis

Pod wpływem przejścia na gospodarkę niskoemisyjną kształtują się sprzeczne interesy dotyczące elementów składowych bezpieczeństwa energetycznego państwa. Nie można ignorować konsekwencji ekonomicznych i społecznych w wielu regionach węglowych - problem ten jest szczególnie istotny dla regionów górniczych, w których ich gospodarka krajowa przechodzi transformację. Obecna polityka środowiskowa UE przyspieszyła proces wypierania niekonkurencyjnych i nieefektywnych europejskich producentów węgla. Jednak przedsięwzięcia niebezpieczne dla środowiska, choć szkodzą środowisku, są na jakiś czas potrzebne społeczeństwu. Dlatego błędem byłoby przypisywanie całej odpowiedzialności za finansowanie działań środowiskowych tylko na nich. Oczywiste jest, że odrzucenie energii cieplnej dla wielu krajów jest bardzo bolesne z następujących powodów. Po pierwsze, odmowa eksploatacji złóż węgla jest złożonym problemem ekonomicznym i technologicznym. Istnieje twierdzenie, że złoża są tworzone przez naturę, a zatem nie mają ceny. To nie jest do końca prawdą. Nawiasem mówiąc, jeśli odkryte rezerwy nie zostaną wydobyte, to powrót do nich w przyszłości jest niemożliwy i jest liczony jako straty. W takim przypadku może powstać konflikt interesów między środowiskiem zbudowanym przez człowieka i działalnością wytwórczą człowieka z jednej strony a między środowiskiem naturalnym z drugiej. Z naukowego punktu widzenia należy rozważyć kilka aspektów konsekwencji braku wydobycia i spalania stałych paliw kopalnych. Jako kryterium wydajności należy przyjąć kompleksowy wskaźnik efektywności ekonomicznej i funkcjonalnej przepływów produkcyjnych węgla, gazu i wody. Omówione powyżej aspekty rezygnacji z energii cieplnej można ocenić zarówno z punktu widzenia strat, jak i z punktu widzenia wykorzystania strumieni produkcyjnych zamykanych kopalń. Jednocześnie bardzo ważne jest ilościowe określenie zalet i wad rezygnacji z energii cieplnej w postaci ilości dodatkowej energii elektrycznej. Model ekonomiczno-matematyczny takiego problemu jest sformułowany w następujący sposób. Znane są możliwe opcje zamykania kopalń oraz moce nowych elektrowni, które nie wykorzystują wytwarzania węgla. Dla każdego przedsiębiorstwa znana jest maksymalna możliwa pojemność. Projekty budowy elektrowni przewidują różne opcje wytwarzania energii elektrycznej. Konieczne jest opracowanie takiej opcji utylizacji przedsiębiorstw energetyki cieplnej oraz budowy przedsiębiorstw energetyki wiatrowej, słonecznej i jądrowej

dr Barbara Panciszko
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Koncepcja smart village, a Europejski Zielony Ład

opis

Koncepcja smart village jest nową koncepcją rozwoju obszarów wiejskich UE. Postuluje rozwój w oparciu o czynniki endogeniczne oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w rolnictwie, ochronie środowiska i klimatu oraz w usługach publicznych. Celem referatu jest wykazanie zależności pomiędzy realizacją koncepcji smart village, a Europejskim Zielonym Ładem.

dr Katarzyna Szwed
Uniwersytet Rzeszowski

Prawo do czystego powietrza a Europejski Zielony Ład

opis

Troska o środowisko naturalne stanowi zadanie aktualne i wymagające współpracy i harmonizacji działań na wielu płaszczyznach. W skali kontynentu europejskiego angażuje ona społeczeństwa, władze krajowe, a także państwa członkowskie Unii Europejskiej. Trzeba podkreślić, że Unia Europejska umiejscawia kwestię ochrony środowiska naturalnego wysoko na liście swoich priorytetów i regularnie włącza ją do dokumentów programowych i strategii tematycznych. W tendencję tą wpisuje się również przyjęty w 2019 Europejski Zielony Ład. Jest to zbiór założeń, który determinuje politykę unijną w zakresie ochrony środowiska i klimatu w perspektywie długofalowej. Konsekwencją ujętych w nim postulatów jest w pierwszej kolejności wprowadzenie zmian sferze prawnej. Prawodawstwo unijne  ma m.in. służyć eliminacji zanieczyszczeń powietrza, a przez to przełożyć się na dobrostan obywateli UE . Celem wystąpienia będzie analiza założeń Europejskiego Zielonego Ładu pod kątem realizacji prawa do czystego powietrza w kontekście dotychczasowego prawodawstwa unijnego. Wypada podkreślić, iż prawo do czystego powietrza stanowi zawężoną postać prawa do czystego środowiska. Oprócz warstwy teoretycznej zostaną także wskazane zadania wymagające działań pro futuro.